Olen jo helmikuussa maininnut, että tänä keväänä Helskyn käsityökoulussa käsittelemme kangasta vähän enemmänkin.

Ensimmäinen vaihe oli värjätä kangas joko kattilassa tai koneessa, minä olin täsä konevärjäreiden joukossa. Ensin hinkusin ihanaa, auringon keltaista, ja ajattelin painaa siihen pöllöjä. Sen jälkeen ajattelin, että vihreä voisi olla kiva, kai siihenkin jonkun kuvan keksisi. Sitten joku heitti, että haluaisiko joku muu värjätä kankaansa siniharmaaksi. Ja heti keksin mitä teen! Olen pitään lukenut Warhammer 40.000 -maailmaan sijoittuvia kirjoja, ja kyseinen sotaisa ja synkkä maailma kiehtoo kummasti. Päätin siis tehdä Warhammer-hameen.

Tässä värjätty kangas, tykkään väristä kovasti, sopii ihan täydelleen mun suunnitelmaani. Kuvassa näkyy jo kankaaseen raportti-painamista varten laitettuja kohdistuslankoja. Maalarinteippi sopii oikein mainiosti kiinnittämiseen :-)

Kangas-normal.jpg

 

Raportti, eli kuva toistuvana sarjana, piirrettiin ensin värisiivilän pohjan kokoiselle kontaktimuovipalaselle. Tämän jälkeen kuva leikattiin irti muovista. Mattoveitsi toimi hyvin, rauhassa kun teki niin sai mukavan tarkkaa jälkeä aikaiseksi.

Pohja-normal.jpg

 

Muovi siis kiinnitettiin värisiivilään, ja väri levittyi siivilästä niistä kohdista (nuo kotkat tuossa) joissa ei ollut kontaktimuovia esteenä. Varsin näppärää. Tältä siivilä näyttää muutaman värin levittämiskerran jälkeen:

Siivil%C3%A4-normal.jpg

 

Ja lopulta kangas on painovärin kuivumisen jälkeen tässä:

Warhammer-kangas-normal.jpg

 

Olin ajatellut tehdä nuo linnut mustalla, mutta onneksi sitä väriä oli niin vähän että oli pakko keksiä vaihtoehtoratkaisu. Valmiinä oli sekä tummansinistä että tätä johon päädyin, liilaa. Ja olen kovin tyytyväinen valintaani :-)